Nyhetsbrev Oktober 2023

Allmänt styrelse

Tack för en fin uppslutning på städdagen som vi har i början av oktober. Alltid väldigt trevligt!

Flera boende har uppmärksammat objudna gäster på gården i form av råttor. Vi har kontaktat NOMOR och de har sätt in giftblock (blocken är placerade så att inga barn kommer åt dem) inne i stenkistorna som vi har placerade runt om i föreningen, förhoppningen är att denna åtgärd avhjälper problemet.

Ekonomi

Arbetet med att lägga om de lån som i slutet av året löper ut fortgår. Styrelsen har kontakta andra banker i syftet att förhandla fram bästa möjliga ränta till föreningen. Detta är just nu inne i sin slutfas och styrelsen kommer att ta beslut i mitten av november.

Vi har sedan tidigare informerat om att vi behöver genomföra en avgiftshöjning, hur stor denna blir beror blanda annat på hur vi lyckas med pågående förhandlingsarbete.

Gemensam el

Vi föreningsstämman 2023 beslutade stämman att ge mandat åt styrelsen att när styrelsen anser det lämpligt att påbörja arbetet att gå över till gemensam el. Styrelsen har nu beslutat att påbörja detta arbete. Efter dialog med val företag så har vi fått information att arbete kommer att ta mellan 4-6 månader, det som tar dit är framförallt ledtider hos elbolagen att handlägga ärendet.

Vi återkommer i denna fråga med mer detaljerad information m projektets framfart och dess innebörd.

Brandsäkerhet

I Syfte att förbättra vår brandberedskap kommer styrelsen se till så att det finns brandfilt och brandsläckare i vår övernattningslägenhet. Vi kommer dessutom att installera brandsläckare och brandfilt i det stora miljöhuset.

Vi ber även de boende att testa sina egna brandvarnare regelbundet och annan brandberedskapsutrustning.

Röklukt i trapphusen

Ibland upplever boende att det luktar cigarettrök i våra trapphus, vi ber de som röker att inte göra detta i omedelbar anslutning till entréerna.

Gästlägenheten

Gästlägenheten är igång med det nya bokningssystemet sedan en tid tillbaka. Hoppas att de som har använt det nya systemet tycker att det fungerar bra och är smidigt.

Man måste vara upplagt i bokningssystemet för att kunna boka lägenheten. Vi har tidigare bett medlemmarna att skicka sitt medgivande för detta till styrelsemailen. Om ni önskar att kunna boka gästlägenheten, ber vi er inkomma med namn, e-post och mobilnummer till styrelsen, för uppläggning i det nya systemet.

Miljöhus

Vi ber ännu en gång alla att hjälpas åt att hålla ordning i miljöhuset. Ett återkommande problem är att man ställer saker på golvet i väntan på att någon annan ska ta hand om detta, samt att man inte viker ihop sina kartonger. Detta innebär att det blir snabbt fullt i kärlen och de blir svåra att stänga. Vik gärna ihop de skrymmande kartonger en extra gång. Rätt avfall i rätt kärl och avfall som inte hör hemma i miljöhuset får man själv ombesörja att ta till valfri avfallsstation.

Markiser, balkongskydd, trädäck, etcetera

Glöm inte att söka tillstånd, blankett finner ni på hemsidan.

Allmän info

På grund av systembyte hos JM@Home skickas nu avier för avgifter och hyror ut månadsvis i stället för kvartalsvis, detta sedan årsskiftet. I denna portal kan ni själva logga in med mobilt bank-ID och bland annat ta del av era avier samt se stadgar och ekonomisk plan för föreningen. I Portalen kan ni även skicka frågor direkt till JM. Inloggning sker via www.jmathome.se

Panthandlingar, mäklarbilder, frågor om avier, mm

Panthandlingar skall skickas till JM@home och inte till styrelsen. Vi hanterar inte dessa. Behöver ni mäklarbilder eller saknar era avier ber vi er ta kontakt med JM@home, som hjälper er med detta.

Kontakt till JM@home:

Brf Ankarspelet i Lomma

c/o JM@home AB
169 82 Solna

Tel: 020–731 731

kundservice@jm.se

För övriga ärenden och kommunikation når ni oss i styrelsen på:

Med vänlig hälsning

Styrelsen Brf Ankarspelet i Lomma